mandag 9. mars 2009

Kvinnedagen

I går var det 8.mars, den internasjonale kvinnedagen. I Norge forbindes dagen gjerne med demonstrasjonstog (har jeg hørt), og hjertelige gratulasjoner med et lite glimt i øyet. Dagen har tilhørt kvinnebevegelsen og rødstrømpene. Hvordan markeres så kvinnedagen i et land totalt blottet for kvinnebevegelse, og der ordet "rødstrømpe" kun fører tankene til komunismens dager?
Kvinnedagen er her en nasjonal festdag, nærmest en høytidsdag. I år havnet 8.mars på en søndag, men allerede fra fredagen av kom det små markeringer. Til lunsjen ble det servert ekstra god mat og drikke. Der måtte naturligvis mennene reise seg og skåle for kvinnene og si noen velvalgte, sukkersøte ord. Dagen før dagen var kjøpesentrene var smekkfulle av folk som skulle handle inn mat, drikke og gaver til den store feiringen. På markedene ble blomsterbuketter revet bort til skyhøye priser. Min venn Alexander Gross måtte også finne noe til sin kone, men slet litt med å få fantasien til å strekke til. Alle disse gavene: Jul, nyttår, bursdag, morsdag, valentinsdag og kvinnedag. Det er nesten for mye av det gode. Jeg tror at jeg her fremviste stor empati!
Selve den store dagen sammenfalt for min del med kirkegang. På gudstjenesten var tematikken også rettet mot kvinner, sangene handlet om kvinner, og mødre spesielt. Søndagskolebarna laget papirblomster som de delte ut til menighetens kvinner, som i tillegg fikk gratulasjonskort med bibelvers på. Senere på kvelden gikk jeg sammen med noen flere tur gjennom Odessas folkerike gater. Her var det stor feststemning. Lysene var vakkert tent i gågaten. Overalt ble kvinnene overøst med gratulasjoner, og telefonene ringte i et bankende kjør.
I dag er det dagen derpå, men også mandagen er nasjonal fridag. Etter høytidsdagen kommer den nasjonale sovedagen. For min del har jeg fått nok kvinnedag for lang tid framover!

1 kommentar:

  1. Festlig. Jeg nøyde meg med å blinke til min kone og si gratulerer med dagen. I tillegg så jeg en hijabbrennende dame på TV. Hun ble forsøkt stoppet av noen snøballkastende nordmenn (deriblant etniske). De visste nok ikke at bensin ikke så lett lar seg stoppe av litt snø. Hun var fri, og noen eldre kvinner ble rasende og tatt hånd om av lokale sikkerhetsvakter. Et interessant syn som jeg på ingen måte har fått reflektert over hva jeg synes om. Noe jeg derimot synes noe om, er hvite lys i bomringen. Det får meg til å tenke på å fylle på kontoen for bomringer og andre ringer. Har du et kontonummer hvor jeg kan sette inn penger?
    Guds glede og fred over dine dager i Odessa, med og uten heder til kvinnene.
    Du skriver forresten veldig bra. :)

    G-wan.
    sdwessman@gmail.com

    ps: Min mye bedre halvdel hilser.

    SvarSlett